Een docent(e) kan op twee manieren een leerling uit de les een time-out/lesverwijdering geven:
1. Een leerling kan een “time-out” krijgen. Deze methode kan worden gebruikt om een leerling even af te laten koelen. De leerling gaat dan met een ingevulde gele kaart naar de time-out (B04). Wanneer de leerling weer in staat is de les te hervatten mag hij/zij terug naar de les.
2. Wanneer door een leerling het lesgeven ernstig verstoord/belemmerd wordt, kan hij/zij een gele kaart krijgen. Dit is dus een uiterst middel, als andere interventies niet werken of niet mogelijk zijn. Bij een lesverwijdering is de volgende procedure van toepassing:
Lesverwijdering gaat samen met een kort ingevulde gele kaart en werk voor de leerling.
Eén kaart per leerling! De docent(e) maakt hiervan een incident aan in SOM. (zie bijlage voor handleiding registratie)
De leerling meldt zich met de gele kaart direct bij de time-out voorziening. (B04)
Hier wordt de leerling opgevangen en vindt registratie plaats.
De leerling omschrijft op de kaart de toedracht die tot de lesverwijdering leidde en geeft hierop zijn/haar reactie.
Bij de time-out voorziening (lokaal B04) vindt een gesprek plaats met de leerling over de
lesverwijdering en een mogelijke oplossing van het probleem.
De leerling gaat een paar minuten voor het einde van de les terug naar de docent(e) met de ingevulde gele kaart en maakt een afspraak voor een gesprek.
De docent zorgt ervoor dat de volledig ingevulde gele kaart bij de time-out medewerker terecht komt.
De docent(e) bespreekt tijdens de afspraak het voorval en de reactie van de leerling, probeert het probleem met de leerling op te lossen, maakt afspraken en treft eventueel maatregelen.
Daarna levert hij/zij een kort verslag (incident) van het gesprek in SOM.
Bij ernstige problemen kan er een gesprek plaatsvinden tussen leerling en docent(e) bij de time-out voorziening, waarbij de medewerker van de time-out voorziening bemiddelend optreedt.
3. Na 4 gele kaarten (binnen 1 periode/6 weken) neemt de mentor contact op met ouder(s)/verzorger(s) en leerling voor een gesprek en wordt er een passende maatregel getroffen.